Voeding & Mindset coach I Mind ur Body

3 tips voor een liefdevolle relatie met eten waardoor jij gaat afvallen zonder dieet

Onlangs kwam ik een artikel tegen op internet waarvan mijn oren begonnen te klapperen. Ik dacht echt: Dit kan niet waar zijn!

Ik zal je niet vermoeien met het hele artikel, maar een aantal citaten met je delen:


– Je moet de ongezonde snack (chocolade, chips koekjes etc.) gaan zien als ‘vijand’


– Vind je het gek dat je niet van chocolade kunt afblijven als het je zoveel geluk brengt?


-Koppel je jouw favoriete snack aan een vervelend gevoel zoals buikpijn of een vetrol, dan snak je er ineens minder naar.


– Sta je op het punt om een zak chips open te trekken? focus je dan metéén op dat nare gevoel. Wedden dat je de zak chips dan kunt laten staan?

I KID YOU NOT.

Dit is ziekelijk. Waarom? Omdat er zelfs wordt beweerd dat dit uitspraken zijn van een therapeut gespecialiseerd in gewichtsverlies.
Het artikel kan beter heten ‘Zo krijg je een verpeste relatie met eten’.
Alles wat hierin staat moet je vooral niet doen.

Het is half december en je zult merken dat steeds meer artikelen in tijdschriften en op het internet te vinden zijn met dezelfde toon en de welbekende artikelen ‘val 5 kg af in 5 weken tijd’.

Alles wat je leest ga je onbewust geloven en wordt dus jouw waarheid. Het gaat in je koppie zitten. Vandaar dat ik je deze mail stuur om je te waarschuwen. 9 van de 10 keer wat je vind in die artikelen is niet de reëel waarheid.

Maar hoe werkt het dan wel om een liefdevolle relatie met eten te krijgen? Daarover deel ik vandaag 3 tips met je.

1. Jij mag en kan alles blijven eten wat je wilt.

Aankomen gaat niet over die 3 frikandellen per dag. Het gaat over disbalans. Dat leg ik even aan je uit.

Op het moment dat jij de hele week gezond en goed eet en in het weekend het frituurvet als een yoghurtje naar binnen werkt, dan val je niet af. Dan is er disbalans.

Op het moment dat jij lekker je snackie neemt als jij daar zin in hebt en rekening houdt met patatdag, dan is er balans.

Daarom mag en kan jij alles blijven eten in mijn programma. Omdat het niet draait wát je eet, maar hoe je het eet en welke gedachten jij erover hebt.

Balans, disbalans; het klinkt allemaal ingewikkeld. En ik weet ook dat het in de praktijk soms moeilijker is dan het lijkt. Daarom zijn er ook zoveel afvalmethode, healthy-goeroes en afslankbanden. En ál die methode gaan over het creëren van een disbalans. That’s the simple 🙂

2. Geef jezelf toestemming

‘Maandag ga ik weer beginnen met gezond eten‘ is een van de vele uitspraken die ik voorbij zie komen. Maar wat triggerd deze gedachten voor jou? Waarschijnlijk omdat jij nog een oordeel hebt op het eten en daarmee ook op jezelf.

Als jij jezelf betrapt op deze gedachten, ga eens kijken wat je at wat deze gedachten triggerde. Is hetgeen wat je at echt zo ‘ongezond’ of heeft het een imago van de media (met dus die stomme artikelen) je beïnvloed dat je écht niet mag genieten van jou eten?

Geef je de volgende keer toestemming als je je lievelingssnack erbij pakt en zeg tegen jezelf: ‘Ik mag en ga nu intens genieten’. Geniet er dan ook écht van en vraag jezelf bij elke hap nog af: geniet ik er nog van? Ja? Dan is het goed. Nee? Leg het dan weg. 🙂 Weet dat je hier niet de enige in bent die dit lastig vind. Hier lopen alle dames tegenaan die ik spreek.

3. Eten maakt gelukkig, own het!

Ik word super gelukkig van chocolade of een zak croky paprika chips. Croky heb ik trouwens hier op Bonaire nog niet gevonden. Oeps! Kom je binnenkort naar Bonaire? laat het me even weten dan plaats ik een bestelling bij je! haha.

Even zonder dollen. Als eten zo gelukkig maakt dan is er toch niets mis mee? We zijn sociale dieren en we zijn opgegroeid met eten in combinatie met gezelschap. Als iemand jarig is trakteren we taart. Vorige week was het sinterklaas dan eten we pepernoten. Stiekem zijn we dus allemaal ’emotie-eters’ en dat is ook niet slecht. Eten hoef je niet iets te zien als iets praktisch. Hoe fantastisch is het als je intens kan genieten van eten? Dat gun ik jou ook.

Juist door het te willen zien als iets slechts of het te koppelen aan je vetrol zoals het artikel beweerd ga je alleen maar een nog grotere afkeer krijgen tegen eten én dus tegen jezelf. Daarmee veroorzaak je een eetbui ‘zie je wel alles is toch al verpest’. Zit je daarna balend en met schuldgevoel op de bank en is het cirkeltje rond.

Een  liefdevolle relatie met eten komt ontwikkelen stiekem meer bij kijken dan alleen wát je eet. Daarbij spelen je omgeving, gedachten, jezelf beeld en zelfliefde een belangrijke rol in.

Ben jij nog te veel in je hoofd bezig met eten? ‘Wat moet ik nu weer eten?’ ‘Is dit wel gezond genoeg?’

Heb je nog wel eens last van eetbuien of dat ineens de bodem van de zak chips inzicht is? En baal je hier ontzettend van? Maar wil je hier eindelijk eens van af?

Weet dat al mijn klanten hier tegenaan lopen en daarom help ik ze juist.

Ik ga je helpen want maandelijks selecteer ik 2 ondernemers voor de health talk. Onlangs won Wendy de Health Talk en dit is wat het haar heeft opgeleverd:

De Health talk is dé manier om kennis te maken met afvallen zonder dieet. Het is een 1-op-1 gesprek met mij. Ik denk met je mee en help je oprecht verder.
Wil jij hier kans op maken? Klik hier om gratis kans te maken.

Wil jij weten wanneer we beginnen met de Lazy Easy Vegan Challenge?

Geef hier je naam en e-mailadres op en jij bent de
eerste die het hoort!

lock Als je je aanmeldt om op de hoogte gehouden te worden voor de lazy easy vegan challenge ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens mijn privacyverklaring.

Wil jij op de hoogte gehouden worden wanneer we beginnen met videoworkshops?

Geef hier je naam en e-mailadres op en jij bent de
eerste die het hoort!

lock Als je je aanmeldt om op de hoogte gehouden te worden voor de videoworkshops ga je ook akkoord met het verwerken van jouw gegevens volgens mijn privacyverklaring.